국제연대 활동소식

International Rivers가 이명박대통령께 보내는 서한

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2009. 8. 24.
서울대학교 환경대학원 윤순진 교수
서울대학교 환경대학원 홍종호 교수


 


다음은 International Rivers라고 하는 국제환경단체의 패트릭 멕컬리 대표가 청와대와 국토해양부 장관에게 보낸 4대강 사업에 대한 항의서한의 요약 내용과 전문이다.
International Rivers는 1985년에 창립하여 미국에 본부, 아시아, 아프리카, 그리고 남아메리카에 지역본부를 두고 있으며, 하천 보호와 인권 신장을 위해 노력하는 국제 시민단체이다.(뒷페이지 소개참조) 편지는 8/11에 발송되었다.



서한 요지

– International Rivers는 4대강 사업의 투명성, 사업 계획의 절차, 부정적 사업결과에 대해 우려를 표명하고자 함.
– 다음의 세 가지 차원에서 우리는 문제 제기를 하고자 하며, 이에 대한 한국 정부의 책임있는 답변을 기대함. 나아가 국제적으로 공인된 하천 복원 기준과 원칙에 기초하여 4대강 사업에 대한 전면적인 검토를 촉구함.


1) 사업에 대한 민주적인 검토 절차와 더불어 충분한 환경영향평가가 이루어졌는가?
– 현재 한국 정부가 홍수 예방을 위해 추진하고 있는 4대강 사업 방식은 21세기형이 아닌 과거 19세기 방식임. 이미 선진국은 기존의 댐과 제방을 제거하고 자연 하천의 형태로 복원하려는 노력을 하고 있음. 그런 의미에서 4대강 사업은 ‘하천 복원사업’ 혹은 ‘하천 살리기 사업’이라고 부를 수 없음. 국제 사회에 4대강 사업이 ‘하천 복원’으로 홍보되고 있는 것에 대해 경계함.
– 무엇보다 사업 계획에 대한 충분한 검토 시간이 무시되고 있음. 단 몇 개월에 걸쳐 모든 절차를 무시하거나 통과시키는 방식으로는 사업의 정당성에 대한 의구심을 증폭시키게 될 것임.

2) 편익(benefit)이 비용을 능가하고 있는가?
– 현재 한국 정부가 제공하는 정보로는 4대강 사업에 따른 비용과 경제적, 환경적 효과가 어떤 과정을 거쳐 어떻게 평가되었는지 알 수 없음. 사업 계획에 대한 적정한 평가를 위해서는 투명한 비용 편익 분석이 요구됨.
– 과거 대형 건설 사업들을 보면 소요 비용이 예상보다 훨씬 많아지는 경우가 나타나고 있음.

3) 낙동강에 계획하고 있는 준설과 보 설치 등이 사업의 목적을 달성하는 데 가장 적절한 방법인가?
– 녹색 혹은 지속가능성을 위한 프로젝트나 정책에 있어 수요를 줄이기 위한 노력이 매우 중요함. 그러나 현재 제시되어 있는 4대강 사업은 지속적인 물 사용량의 증가를 전제로 하고 있는 것으로 보임.
– 설사 물 사용량의 증가가 요구된다고 해도 대규모 준설과 댐 및 보의 건설이 하천이 제공하고 있는 보다 광범위한 생태적 효과를 유지하는 가운데 어떻게 용수 공급량의 증대라는 목적을 달성할 수 있다는 것인지 회의적임. 현재 4대강 사업이 제시하고 있는 목적을 달성할 수 있는 보다 바람직한 접근 방법이 있음을 알리고자 함.
  


 



* 원본 *





President Lee, Myung‐bak
1 Cheongwadae‐ro,
Jongno‐gu,
Seoul, 110‐820,
Republic of Korea
email: foreign@president.go.kr


Minister Chung, Jong‐hwan
1 Jungang‐dong,
Gwacheon‐si, Gyeonggi‐do,
 427‐760,
Republic of Korea
email: chungceo@mltm.go.kr
August 11, 2009


RE:  Korea’s 4‐Rivers Project


I write to express International Rivers’ concerns about the transparency, rapidity of the planning process, and potential large‐scale negative consequences of the 4‐Rivers project. International Rivers is a non‐profit based in the US with offices in Asia, Africa and Latin America, working to protect rivers and promote human rights. We urge the Korean government to answer our questions and to submit the 4‐Rivers Project for an evaluation using assessment methods that meet state‐of‐the‐art, internationally‐accepted standards before proceeding on this project. Our review of the information publicly available raises questions such as the following:


Has a full environmental impact assessment been done with a proper democratic process of review?
If Korea wishes to pursue flood control as the central element of Green Growth, it should operate within a modern best practices framework from the 21st century, not, as reflected in the current 4‐Rivers plan, from the 19th.  In the developed world governments are removing dams and levees to allow rivers to reclaim their natural course. By international standards, the 4‐Rivers Project cannot legitimately be called a river ‘restoration’ project. River restoration and revitalization are emerging sciences that we take seriously. We must guard against projects falsely promoted as ‘restoration’ to the international community, whether it be to garner trade agreements, funding, or respect.  If the 4‐Rivers Project is a model project, then it should withstand the scrutiny of the public and the review of objective experts.


A project of this scale has implications for the entire water systems of the rivers you propose to alter.  In other countries the lack of cumulative effects analysis alone would likely cause 4‐Rivers an infeasible project to be in breach of environmental laws.


Evaluation must be given adequate time. It is our understanding that the master plan for 4‐Rivers was announced on May 6th, 2009 and the work will begin within a matter of months. We worry that a rush job on evaluation will only further raise questions about the validity and advisability of such a project. Transparency is key in the case of the 4‐Rivers Project. It must be researched, defined, and planned in public view. A normal environmental review by international standards would include a needs assessment, definition and analysis of alternatives, and use investigative scientific studies that can be evaluated by objective scientists. Without access to real plans and engineering assumptions an objective evaluation cannot be made. We respectfully request that you release the full assessment for public and scientific review.


Do the benefits outweigh the costs?
From the publicly available information, it is difficult to determine if and how costs and benefits were analyzed, and whether environment effects were adequately accounted for.  A proper project evaluation requires a transparent evaluation of which social groups and ecosystem components stand to gain and which may be harmed by the project.  Experience with other large‐scale engineering projects has shown that of construction and other implementation costs are usually far higher than predicted. Since it was first proposed, estimated costs of the 4‐Rivers Project has spiraled upwards. We consider it important that all the costs (and benefits) are accounted for, including the costs of restoring riverine ecology.


Are the proposed alterations to the Nakdong River based on up‐to‐date assumptions relating to water use and engineering solutions?
We would suggest reduction of demand should be a key part of any national or international greening or sustainability project and policy.  It is apparent from the supporting documentation for the 4‐Rivers Project that an underpinning assumption is a continued increase in both absolute and per capita water consumption.  We question if this assumption is appropriate, and even if it is, question how large large‐scale dredging and construction of dams and weirs can meet these needs whilst maintaining the integrity of the much wider set of ecosystem goods and services that these rivers currently provide? We would respectfully suggest there are other approaches which will



be more sustainable in meeting all of these perceived needs.


In summary, we are concerned that in the absence of a transparent and inclusive environmental impact assessment that the 4‐Rivers Project in its current form may have a huge negative impact on these internationally important river systems. We respectfully request that information and data be assembled that considers and shows how the impact of dredging, levees, weirs, and concrete at such a large scale is compatible with functioning riparian ecosystems. There are documented cases around the world which demonstrate that the most effective way to restore ecological function is to restore connectivity (longitudinal, lateral and vertical) and dynamic, natural flow regimes (with an adequate supply of sediment and wood). Current best practices would entail laying back riverbanks to detain flood water and allow groundwater recharge, to recreate wetlands and other habitat, and to protect biodiversity. These are the technologies of river restoration.


Yours Sincerely,
 


Patrick McCully
Executive Director






International Rivers에 대하여
http://www.internationalrivers.org/


  


1. IR의 사명(mission)
IR은 강을 보호하고 강에 의지하고 있는 지역사회의 권리를 방어하는 것을 사명으로 하는 국제적인 시민단체이다. IR은 파괴적인 댐건설과 댐을 기초로 하는 발전 모델에 반대하며 홍수피해로부터 사람들을 보호하면서 물과 에너지에 대한 사람들의 수요를 충족시키는 보다 나은 방안을 모색한다. 이러한 사명을 달성하기 위해 IR은 지역사회와 사회운동, 비정부기구, 학계 인사들과 지구적 네트워크를 통해 협력한다. 보다 정의롭고 지속가능한 세계를 위해 연구와 교육, 주창활동 등의 방식으로 파괴적인 강 관련 사업들을 중지시키고 정책개발을 개선하며 물과 에너지문제를 해결할 수 있는 대안을 제시하기 위해 노력한다. 특히 지구적인 의미에서 남(South)에 보다 1차적으로 관심을 두고 활동한다.


2. IR의 역사와 성취
지난 수 년동안 IR은 네트워크 결성을 통해 협력함으로써 남아시아는 물론 세계 여러 지역에서 다양한 투쟁을 진행해왔다.
IR은 1985년에 세계의 강들을 댐건설로부터 보호하고 댐건설로 피해를 입는 지역사회의 목소리가 보다 잘 들릴 수 있도록 한다는 목표를 가지고 자원봉사자들로 구성된 소수의 단체들이 네트워크를 결성함으로써 출범한 단체이다.

이제까지 IR이 성공적으로 이룩한 업적들은 다음과 같다:
● 브라질의 Pantanal에서부터 네팔의 계곡까지 파괴적인 강사업 중지
● 물과 에너지 계획을 위한 표준을 세우는 일을 하는 “댐에 관한 세계위원회(World Commission on Dams) 설립의 드러나지 않은 동력
● 강을 위한 국제 행동의 날(International Day of Action for River) 조정
● 레소토, 라오스, 태국, 브라질 등의 국가에서 댐건설로 피해를 입은 지역사회를 위해 기업과 정부기구가 해주기로 한 약속을 이행하도록 감시 및 촉구
● 과테말라에서 댐사업으로 발생한 불의를 교정할 수 있도록 지역주민 지원
● 인도의 지역중심의 유역재생사업 지원, 우간다의 대안적인 에너지 모색 지원
● 이 외 세계은행의 다양한 댐건설사업을 중단시킨 사례들이 있음


3. 주요 행사
강을 위한 국제 행동의 날 행사 외에 댐건설로 피해를 입는 원주민들의 모임을 주도해왔다. 이제까지 1997년에 브라질에서, 2003년에 태국에서 두 차례에 걸쳐 댐건설 피해 원주민들의 국제회의가 있었으며 3차 회의는 2010년에 열릴 예정이다.


4. IR 네트워크 소속 조직
아프리카의 African Rivers Network (ARN)
남미의 Redlar, 멕시코, 메조아메리카, 브라질, 칠레, 에쿠아도르 등의 단체
동남아와 메콩강 주변 지역의 단체들
남아시아의 HYPHEN 등

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