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[2006 DMZ 국제심포지움]DMZ의 선물, 생태계의 보고인 한강하구 보전전략

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4부_이창희.doc

DMZ의 선물, 생태계의 보고인 한강하구 보전전략

이창희 (명지대학교 환경생명공학부)

우리나라 3대 생태축 중 비무장지대 생태축과 도서연안생태축이 교차하는 지점에 위치하는 한강하구는 비무장지대의 생태특성과 도서연안생태특성을 공유하고 있는 생태계의 보고이다. 우리나라의 대부분의 하구가 연안매립에 의한 습지의 파괴, 하구둑과 같은 농업시설물로 인한 하구순환의 차단 등에 의해 하구고유의 생태적 특성을 상실한데 반해 한강하구는 50여 년간의 지정학적 이유로 인해 접근이 제한되어 우리에게 하구생태계의 전형을 보여줄 수 있는 유일한 하구이다.

아직까지 한강하구에 대한 종합적이고 체계적인 조사는 이루어지지 않았지만 지금까지의 연구결과를 종합해 보면 그 생태적 가치는 명확하다. 신곡수중보가 있지만 자연적인 하구순환이 크게 훼손되지 않았으며, 하구개발로 인해 대부분의 습지가 훼손된 타 하구와는 달리2002년 습지면적이 191km2로 1910년대 218km2에 비해 12% 감소하는데 그치고 있어(이창희 등, 2005) 26종의 환경부 멸종위기종이 서식하며 다수의 특이생물이 자생하고 있다(환경부, 2005). 또한 국제적으로는 동아시아-호주의 재두루미 등 멸종위기 철새의 이동경로에 위치하는 중간기착지로서 기존의 철새 기착지로 유명한 낙동강 하구보다 훨씬 더 다양하고 보호가치가 높은 철새가 관찰되고 있으며, 황해생태계의 생물다양성 보호를 위해 포유류, 조류, 어류, 연안 무척추동물, 해조류 등 6개 분류군에 속하는 122개 지표종을 이용한 분석결과 중국 연안을 포함한 황해 전 지역에 분포하는 23개의 핵심지역 중 한강하구는 4개 분류군 관리를 위한 핵심지역이 중첩되는 보호의 우선순위가 가장 높은 지역으로 파악되었다 (WWF, KORDI & KEI, 2006). 따라서 이러한 생물학적 가치와 습지가 제공하는 위락 등의 무형가치를 포함한 한강하구습지의 환경적 가치는(4,000만원/ha/년) 하구둑 건설 및 매립이 완료된 이후 남아있는 영산강 하구습지(640만원/ha/년)에 비해 6배 이상인 것으로 추정되었다(이창희 등, 2005).

그러나 남북긴장완화와 접경지역개발에 따른 이용/개발 압력이 가시적으로 급증하고 있어 습지보호구역으로 한강하구가 지정되어 최소한의 안전장치는 마련되었지만 보호지역 관리의 강화, 환경친화적 농업의 장려 및 계획적인 토지이용관리 등을 포함한 통합적 노력이 전개되지 않으면 한강하구의 훼손은 불가피해 보인다. 따라서 한강하구의 생태적 건강성을 유지하기 위해서는 습지보호구역과 더불어 기존 문화재보호구역 및 특정도서(우도,비도,석도,수리봉,수시도,분지도,소송도,대송도)와의 연계관리를 통해 보호구역 지정의 실효성을 제고하고, 친환경농업지구 지정, 생물다양성계약제 및 친환경직불제 등의 확대에 따른 친환경농업의 지원강화와 더불어 농지은행제도와 같은 핵심농지보전을 위한 제도의 시행이 필요하다. 또한 하구에 직접영향을 미치는 민감지역(신곡수중보 하류 수변 500m)의 토지이용계획에 반영할 수 있는 환경성 평가기준(예: 국토환경성평가기준의보완 및 세밀화) 개발 및 이에 따른 합리적 토지이용 규제를 실시하고, 규제지역의 개발을 억제하는 대신 개발이 가능한 지역에 대신 개발할 권리를 부여하는 개발권 양도제(Transferable Development Right)의 취지를 살린 개발용적이전제도의 도입도 검토할 필요가 있다.

이러한 대책을 제도적으로 지원하기 위해서는 대폭적인 기존 제도의 정비 및 새로운 법제의 도입이 요구된다. 즉, 수질환경보전법, 자연환경보전법, 해양생태계보전 및 관리에관한법률, 또는 해양오염방지법(해양환경관리법) 등에 하구(河口) 및 하구역(河口域)에 대한 정의를 삽입하여 하구를 하나의 관리단위로 하는 근거를 확보한다. 한강하구관리의 정책적 통합성 확보를 위해서는 한강하구관리종합계획을 수립/시행하는 한편 미국의 하구프로그램, 영국의 하구파트너쉽프로그램, 캐나다의 프레이져하구프로그램과 등과 같이 하구관리계획의 수립 및 평가, 하구 보전/이용에 대한 현안 협의, 이해상충사업에 대한 공동사업 추진, 하구 조사•연구•교육 및 홍보 등을 담당할 수 있는 한강하구프로그램의 구축․운영이 필요하다. 또한 한강 하구를 포함하여 하구관리를 제도적으로 지원할 수 있는 ‘하구관리법(가칭)’을 제정하되 전체하구에 대한 법 제정이 어려울 경우 한강하구환경보전을 위한 특별관리프로그램의 운영을 위한 한강하구특별법의 제정을 우선적으로 추진할 수도 있다.

The Preservation Strategy of Han River Estuary, Treasury of Ecosystem & Gift of DMZ

Lee, Chang-Hee (Associate Professor
Department Of Environmental Engineering & Biotechnology, Myongji Unversity Department of Environmental Engineering, Myongji University)

Han River estuary is located in the crossing point of DMZ ecological axis and costal ecological axis, as a result, having the characteristics of both DMZ and costal ecosystems. Most of estuaries in Korea have lost their indigenous ecological features because of the extensive wetland reclamations and the river-mouth barrage constructions. However, Han River estuary still keeps the typical estuarine features because the area has been protected as DMZ and Military Facility Protection Area since the Korea War.

Although there has been no comprehensive and systematic research on Han River estuary until now, available data obviously indicate the high ecological value of the estuary. Different from other estuaries where most of wetlands are devastated, the size of wetland as of 2002 is 191 km2 which is only 12% decrease compared to 218 km2 in 1910s (Lee et al. 2005). There are 26 endangered species listed by Ministry of Environment (MOE) and also many other nationally or internationally protected species (MOE, 2005). In addition, as a stopover of endangered migrant birds such as white-naped crane from east Asia and Australia, more diverse and abundant migrant birds have been found in Han River estuary than Nakdong River estuary which is famous as migrant bird stopover. The priority analysis of 122 indicator species from 6 groups of mammal, bird, fish, invertebrate, and plant showed that Han River estuary is the highest valued area for conservation among the 23 priority areas to protect Yellow Sea large marine ecosystem (WWF, KORDI & KEI, 2006). Therefore, environmental value of Han River estuary (40 million /ha/year) known to be more than 6 times higher than that of Youngsan River estuary (6.4 million won/ha/year) which is severely fragmented by river-mouth barrage and extensive wetland reclamation(Lee et al., 2005).

However, the pressure for use and exploit are increasing virtually as a result of loosened tension between South & North Korea and development of border area. Although the minimum protection is guaranteed as a result of the designation of Wetland Protection Area (WPA), the damage to Han River estuary would be inevitable unless the comprehensive effort is not made including implementation of protected area management, encouragement of eco-friendly agriculture, and planned land use management. Therefore, to keep the ecological health of Han River estuary, in addition to the WPA, the designation of transitional zone(or riparian buffer zone) along the river banks and integrated protection area management linked with existing Cultural Heritage Zone and Specially Designated Islands (Woo-do, Be-do, Suk-do, Sooribong, Sooshi-do, Bunji-do, Sosong-do, Daesong-do) are required. Besides, along with implementation of eco-friendly agriculture according to the extension of designation of eco-friendly farming, contract for biodiversity and eco-friendly debit system, application of farmland bank system is necessary to preserve essential farmland. Furthermore, the tight but reasonable land-use regulations have to be made particularly in riparian buffer zone where affects directly to the estuarine ecosystem based on the detail environmental assessment. In addition, application of Transferable Development Right might be helpful to secure critical land from development pressure as well as to compensate for stakeholder property value loss.

To support these measures systematically, it is required to improve the existing management systems and to introduce new regulations. That is, it is necessary to add the definition of estuary and brackish water zone to Water Quality Conservation Act, Natural Environment Conservation Act, Act on Ocean Ecosystem Conservation & Management, or Ocean Pollution Prevention Act. It is a way to establish the basis to have estuary as the sole management unit. To secure the integrated policy for the Han River estuary management, comprehensive Han River Estuary Management Plan has to be established. Like US National Estuary Program and Canada’s Fraser River Estuary Program, the establishment of Han River Estuary Program is also necessary to development and evaluation of the management plan, estuarine research and development, education, and outreach. In addition, ‘Estuary Management Act (tentative name)’ to support the estuary management including Han River estuary has to be established. If the establishment of law for overall estuaries is difficult, establishment of Han River estuary act can be pursued for a start to run the special management program to preserve Han River estuary environment.

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